• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127348
+
-

۶۰ پروژه توسعه محله‌ای در منطقه ۱۵ به بهره‌برداری رسیده است

آهنگ خوش‌‌ آبادانی

آهنگ خوش‌‌ آبادانی

سارا جعفرزاده

در روزهای پایانی سال گذشته شهرداری منطقه ۱۵، ۶۰ پروژه خدماتی، ترافیکی و عمرانی را به سرانجام رساند که اکنون مورد بهره‌برداری شهروندان قرار گرفته است.

  بیشتر این پروژه‌ها باعث تغییرات عمده‌ای در آینده منطقه می‌شوند مانند مسقف‌سازی پایانه خاوران که سال‌ها صحبت از طرح ساماندهی آن بود و خوشبختانه اکنون به پایان رسیده است. پروژه تأثیرگذار دیگر در حوزه حمل‌ونقل بود که به ایجاد مسیر دوچرخه مربوط می‌شود. با توجه به‌‌ ترویج استفاده از وسایل نقلیه بی‌دود این مهم احساس می‌شد که تمام محله‌های منطقه باید مسیر دوچرخه داشته باشد.

همین مسیرها دسترسی شهروندان به پایانه‌های حمل‌ونقل، ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی یا مراکز خرید را به وسیله دوچرخه برای اهالی این منطقه فراهم می‌کند. بهره‌برداری از پروژه‌های خدماتی دیگر از جمله زیباسازی دیوارها، نورپردازی، بهسازی محیطی، بهسازی شبکه آب‌های سطحی، جدول‌گذاری و... نشان از احصای نیازهای اساسی شهروندان توسط شورایاران و مدیریت شهری این منطقه دارد.  

  •  ساماندهی پایانه خاوران 

پایانه خاوران دومین پایانه بزرگ شهر تهران است که مسقف‌سازی آن یکی از درخواست‌های شهروندان طی سال‌های اخیر بود. این طرح شهری از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در حوزه حمل‌ونقل اجرا شد و مورد استقبال اهالی محله و مسافران این پایانه قرار گرفت. این پایانه ۷۵۰۰‌مترمربع مساحت دارد و روزانه ۶۰ هزار نفر از خدمات حمل‌ونقل آن استفاده می‌کنند.

در حال حاضر این پایانه به وسیله ساندویچ پنل مسقف‌سازی شده است و همین طرح مسقف‌سازی پایانه باعث می‌شود مسافران و رانندگان تاکسی در شرایط آب و هوایی مختلف از جمله آفتاب سوزان تابستان و سرما و برف و باران زمستان بتوانند به راحتی در این پایانه حضور داشته باشند. یکی دیگر از مشکلات پایانه خاوران کمبود روشنایی بود. تاریکی و کمبود نور و روشنایی کافی در این پایانه باعث‌‌ تردد و تجمع افراد کارتن‌خواب و معتاد شده بود و مسافران احساس ناامنی می‌کردند. در حال حاضر این مشکل هم رفع شده است و اکنون پایانه خاوران به‌عنوان مهم‌ترین پایانه حمل‌ونقل عمومی در منطقه ۱۵ از اوضاع مناسبی برخوردار است و مسافران به راحتی می‌توانند از ناوگان حمل‌ونقل از جمله اتوبوس و تاکسی در این پایانه استفاده کنند.  

  •  اصلاحات هندسی و کاهش تصادفات 

یکی از پروژه‌های مهمی که در حوزه حمل‌ونقل وترافیک منطقه به ثمر نشسته، اصلاح هندسی در ۸ نقطه حادثه‌خیز منطقه است. یکی از مهم‌ترین اصلاحات هندسی مربوط به ایجاد میدان در محله هاشم‌آباد، تقاطع خیابان منصور، به مساحت ۱۳ هزار‌مترمربع است. با ایجاد این میدان حرکت خودروها جهت می‌گیرد و دیگر شاهد تصادفات منجر به فوت در این خیابان نخواهیم بود. یکی دیگر از نقاط حادثه‌خیز این منطقه، ورودی خاورشهر بود که پیش از این خودروها در چند جهت مختلف بدون وجود علائم راهنمایی و رانندگی در آن‌‌ تردد می‌کردند و اغلب شاهد تصادفات در این محدوده بودیم.

شرایط در ورودی شهرک خاورشهر به گونه‌ای بود که تصادفات مختلفی در این محور اتفاق می‌افتاد. با ایجاد یک میدانگاه به مساحت ۱۵ هزار‌مترمربع در ورودی خاورشهر حرکت ضربدری خودروها حذف و تصادفات کاهش چشمگیری پیدا کرده است. اصلاح هندسی دیگری به مساحت ۱۷۰‌مترمربع در تقاطع خیابان والفجر با هدف رفع گره‌های ترافیکی انجام شده است.  

  •  توسعه و تجهیز مسیرهای دوچرخه 

بحث استفاده از وسایل نقلیه بدون دود از جمله دوچرخه در تهران این روزها داغ است و منطقه ۱۵ هم یکی از این قاعده مستثنی نیست. این محدوده جزو مناطقی است که به رینگ دوچرخه‌سواری شهر تهران پیوند خورده است. علاوه بر مسیرهای فرامنطقه‌ای که منطقه ۱۵ را به منطقه ۱۴ وصل می‌کند، در داخل منطقه هم تعدادی مسیر ویژه دوچرخه طراحی شده است. از جمله ایجاد مسیر دوچرخه در خیابان نیکوعمل به مساحت ۱۸۵۰‌متر طول و همچنین مسیر پارک والفجر به مساحت ۱۳۰۰‌مترمربع که ایجاد این مسیر به دلیل قرار گرفتن در مجاور بوستان ضرورت داشت.

از طرفی علاقه‌مندان به گردشگری در ارتفاعات مسگر‌آباد و مسعودیه می‌توانند از مسیر دوچرخه بوستان والفجر استفاده کنند. آنها می‌توانند این مسیر را از مبدأ بوستان آغاز کنند تا به ایستگاه ابتدایی ارتفاعات مسعودیه برسند. همچنین در این راستا، مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان شهید رجب‌نیا به مساحت ۹۰۰‌متر و در خیابان سجادیان به مساحت ۱۵۰۰‌متر انجام شده است. یکی از اقدامات تأثیر‌گذار در این بخش، در حوزه تأمین دوچرخه برای حمل‌ونقل شهروندان انجام شده و برای این منظور جانمایی کانکس دوچرخه در شهرک کاروان با ۱۵ دستگاه دوچرخه صورت گرفته است. پیش از این تعداد کانکس‌های دوچرخه در منطقه ۱۵، ۹ مورد بود که با جانمایی این کانکس به ۱۰ مورد رسیده است.  

  •  ساخت پاتوق‌های محله

یکی از امکاناتی که در محله‌های کم برخوردار برای اهالی در نظر گرفته شده، ایجاد پاتوق‌های محله است. این پاتوق‌ها مکانی برای اوقات فراغت اهالی با جاذبه‌های ورزشی و فرهنگی است. تاکنون ۵ پاتوق محله در نواحی ۴، ۲ و یک ساخته شده است. ناحیه یک یکی از نواحی منطقه است که اهالی آن نیاز به امکانات تفریحی داشته و بارها از طریق شورایاری‌ها درخواست خود را به مسئولان شهری منتقل کرده‌اند. این ناحیه به دلیل قرارگرفتن در بافت فرسوده با کمبود مراکز تفریحی روبه‌رو بود که برای رفع این نیاز اهالی، ساخت یک پاتوق محله در ناحیه یک در ابتدای خیابان ناصری در دستور کار قرار گرفت و در نهایت در مساحت ۵۰۰‌مترمربع پاتوق محله ساخته شد.

با ساخت این پاتوق محله اوقات فراغت اهالی به‌ویژه سالمندان در قلب محله تأمین می‌شود. یک پاتوق ورزشی هم در انتهای بوستان وفا به مساحت ۲ هزار‌مترمربع ساخته شده است. همچنین ۳ پاتوق محله دیگر در خیابان‌های انیسی و نجفی در ناحیه ۴ به مساحت ۱۲ هزار‌مترمربع ایجاد شده است. در بیشتر پاتوق‌های محله رویدادها و مناسبت‌های مختلف از جمله اعیاد جشن گرفته می‌شود و از لحاظ جاذبه‌های ورزشی هم ست‌های ورزشی برای علاقه‌مندان به ورزش در این مکان‌ها جانمایی شده است.  

  •  پوشش ۲۴ ساعته خدمات اورژانس 

یکی از خدماتی که لازم است این روزها و همزمان با جولان ویروس کرونا در هر محله‌ای ارائه شود، خدمات اورژانس به‌صورت ۲۴ ساعته است. شهرداری منطقه ۱۵ در این زمینه و همزمان با اوج کرونا، مرکز اورژانس محله افسریه شمالی را افتتاح کرده است. هر چند محله افسریه جنوبی مرکز اورژانس دارد اما برای محله‌ای به وسعت افسریه ایجاد یک مرکز اورژانس دیگر ضروری بود. در حال حاضر یک کانکس به مساحت ۵۰‌مترمربع به مرکز اورژانس در افسریه شمالی اختصاص داده شده است. با افتتاح این کانکس ترافیک خدمت‌رسانی پایگاه اورژانس افسریه جنوبی کاهش پیدا کرده است.

اکنون پایگاه اورژانس افسریه شمالی در قسمت شرقی بزرگراه بسیج، از شمال تا خیابان شهید رحیمی، در غرب تا ۱۵ متری چهارم افسریه و در قسمت جنوب هم تا ۱۵ متری اول افسریه به‌صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به شهروندان است. قرار است در آینده فضای بزرگ‌تری به این مرکز اختصاص داده شود تا مراجعان اورژانسی حضوری را هم پذیرش کنند.  

  •  ساماندهی شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی 

از جمله مشکلاتی که در برخی فصول سال به‌ویژه ایام بارندگی‌های فصلی در مناطق به وجود می‌آید، معضل آب‌های سطحی است. این مشکل در منطقه ۱۵ با توجه به اینکه میزبان آب‌های سطحی مناطق بالا دست از جمله منطقه ۱۴ است، شرایط به مراتب پیچیده‌تری دارد و یکی از دغدغه‌های مدیران شهری در حوزه خدمات شهری و عمرانی محسوب می‌شود.

این مشکل در سال گذشته برطرف شده است و اکنون شهروندان این منطقه معضلی در این خصوص ندارند. بهسازی و مرمت شبکه آب‌های سطحی در سال گذشته انجام شد و از طرفی فرایند جدول‌بندی معابر بر اساس نوع جوی و معبر شامل تک جدول، کانیو و نهر با هدف جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی، جلوگیری از آبگرفتگی معابر در فصل بارندگی، رفع مشکلات زیست‌محیطی، بهداشتی، بوی نامطبوع و هدایت آب‌های سطحی مناطق بالا دست منطقه ۱۵ به اجرا درآمد. همچنین حوضچه تعدیل سیلاب با هدف کنترل و تعدیل سیلاب‌های فصلی در جنوب غربی بزگراه شهید شوشتری به مساحت ۲۰ هزار‌مترمکعب در سال گذشته ایجاد شد. با این کار شاهد آبگرفتگی، آب ماندگی و بالا آمدن آب در جوی‌های منطقه ۱۵ نخواهیم بود. جمع‌آوری آب‌های سطحی در خیابان‌های رضایی، آزادگر، نیاکان عظیمی، کوهستانی، ابراهیمی، تمدن، خوشانباش، ناصری، رجایی در ناحیه یک و دو هم انجام شده است.  

  •  نوسازی ۷ زمین چمن مصنوعی

در روزهای پایانی سال گذشته یکی از پروژه‌های مهمی که به بهره‌برداری رسید، نوسازی زمین‌های چمن مصنوعی در منطقه ۱۵ بود. «وحید رضا انارکی محمدی» شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «نوسازی زمین‌های چمن مصنوعی در محله‌های منطقه با هدف توسعه فضاهای ورزشی و تفریحی و با تحقق شعار «تهران شهری برای همه» به پایان رسید و در اختیار شهروندان قرار گرفت.» وی در خصوص ضرورت نوسازی زمین‌های چمن ادامه می‌دهد: «زمین‌های چمن از مهم‌ترین مراکز ورزشی محله‌ها هستند که طی سال‌های گذشته فرسوده شده بودند که بنا به درخواست شورایاران بازسازی مجدد آنها در پروژه‌های منطقه تعریف شد. در حال حاضر کار زیرسازی و تعویض چمن مصنوعی در بوستان‌های ولی‌عصر(عج)، گلزار، گلگشت، مبعث و خاورشهر انجام شده و کار ترمیم زمین چمن مصنوعی آزادگان، نباتی، دارالقرآن و شاهد در دستور کار معاونت اجتماعی قرار گرفته است.»

  • تعریف ۱۱۵ پروژه توسعه محله‌ای

شهرداری منطقه ۱۵ در سال گذشته ۱۱۵ پروژه توسعه محلی تعریف کرده بود که حاصل کار شورای پنجم و مدیریت شهری است. «وحید رضا انارکی محمدی» در این‌باره می‌گوید: «پروژه‌های توسعه محله به‌رغم هزینه کم، اثر بخش است و شهروندان می‌توانند شاهد نتیجه آن در سال‌های آتی باشند. در حال حاضر بهره‌برداری از ۷ مسیر دوچرخه تحولی در‌‌ ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در منطقه ایجاد کرده است.

با ۱۱ مورد اصلاح هندسی در نقاط حادثه‌خیز به لحاظ ترافیکی، دیگر شاهد تصادفات فوتی و جرحی نخواهیم بود، با ۱۱ پروژه عمرانی شامل پیاده‌روسازی، ساماندهی نهر و جدول سیمای منطقه را بهبود بخشیده‌ایم و با بهره‌برداری از ۵ پاتوق محله و نوسازی ۷ زمین چمن به دنبال ایجاد نشاط و شادابی در میان شهروندان به‌ویژه نسل جوان منطقه هستیم. در حال حاضر به‌عنوان منطقه‌ای که بیشترین پروژه توسعه محلی را در میان مناطق ۲۲‌گانه داریم، شاهد رضایتمندی شهروندان هستیم.»

۵ پاتوق محله در نواحی یک، ۴، ۲ ایجاد شده است.

۶۰ پروژه توسعه محلی در منطقه ۱۵ به بهره‌برداری رسیده است.

۱۱ اصلاح هندسی در معابر منطقه انجام شده است.

۷ مسیر دوچرخه در ناحیه یک، ۶، ۲ ایجاد شده است.

۷ زمین چمن در محله‌های منطقه ۱۵ نوسازی شده است.

۲۰ هزار مترمساحت مکعب حوضچه تعدیل سیلاب در منطقه ۱۵ است.

۵۰ مترمکعب مساحت مرکز اورژانس در افسریه شمالی است.

۷۵۰۰ مترمربع مسقف‌سازی در پایانه خاوران انجام شده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید